January 8, 2013

:: hari ke - 15 ::




lebih kurang beberapa minggu sebelum aku bersalin
mak aku sakit kaki
yang memang menyebabkan dia susah nak berjalan
lebih kurang macam, susah dah nak bawak diri sendiri
bila aku keluar dari hospital
dia masih juga belum baik
dan sampai ke hari ini
masih belum sekali pon dia mandi kan affan
memang itu tugas aku sejak balik dari hospital

semua benda aku kena buat sendiri
kecuali masak
tapi, kalau aku larat memang aku masak sendiri punya
dan kalau aku bersalin normal
rasanya aku dah mampu untuk buat semua benda kot
 tapi sebab aku ni operate
aku perlu jaga hati hati dengan jahitan pembedahan
lebih lebih lagi hari ke dua aku balik rumah,
masa nurse datang cek
dia kata jahitan aku dah terbuka sedikit
kusut nya aku hari tu
di tambah lagi affan kena kuning
baru hari ke-3 aku dah kene pegi klinik
bawak affan
bacaan kuning affan untuk kali pertam = 12.6
kemudian selang 3 hari, pergi lagi
bacaan sudah turun ke 11.1
kemudian pergi lagi dan bacaan terus turun ke 7.6
alhamdulillah, affan sudah bebas kuning
dan aku, sendirian lah jaga jahitan tu
kadang, akak aku cuci kan..
kadang makcik aku yang buat kan..
aku memang tak nampak jahitan tu
aku cuma baring, dan lap sendiri
dengan harapan cepat lah jahitan tu bercantum semula
hingga hari ini, aku belum pasti macam mana keadaan jahitan tu
sudah oke ke tidak
selalu nya makcik aku yang tengok kan
tapi sebab sekolah sudah bermula,
jadi nya semua orang pon sibuk
dan makcik aku belum sempat lagi datang jengah aku
aku cuma harap jahitan tu sudah oke la
aku kene cepat sihat
jadi nya aku tidak perlu menyusah kan mak aku sangat
kesian dia. belum pon kaki tu elok, gigi pula sakit
seksa sangat aku tengok dia
tak sampai hati nak minta apa apa
selagi aku mampu buat, aku buat
kadang, aryan pon aku yang mandi kan
memang seksa la, tapi kene juga

malam pulak, aryan memang tak nak tidur dengan orang lain
melainkan kalau ada diddy dia lah
jadinya, tiap malam aku kene layan aryan dan affan
kadang tu dua dua serentak mintak kene belai
macam selalu, aryan minta nyanyi
kesian kadang tengok dia
dah selalu sangat aku hilang sabar dengan aryan
haaihh .. aku memang kene extra sabar lepas ni
entah lah.. cuma kadang rasa penat sangat
kadang sampai 2-3 pagi layan anak
ahh ... macam tu lah emak kita dulu dulu .. kan?

aku kene cepat sihat
aku nak balik KL
tapi bukan untuk berpantang di rumah mertua
mungkin ada yang sudah tahu,
adik ipar aku juga baru lepas di operate
jadinya, ibu mertua aku perlu jaga dia
jadinya, aku tidak mahu menyusah kan sesiapa
kalau di JB, mak aku tak sehat
dan tidak kuat untuk jaga aku  anak beranak
di KL pula, ibu mertua perlu jaga adek ipar yang sedang sakit
jadinya, aku memlih untuk berpantang di rumah sendiri
tak sabar rasanya nak balik rumah sendiri
insyallah, aku boleh pantang sendiri
lagi pula kalau kami tiada, mak aku boleh lah berehat
aku tidak pasti bila akan ke KL
nanti akan di beritahu, ye?

kali ini berpantang, aku agak penat
sebab banyak benda kene buat sendiri, kan?
aku juga macam kurang selera makan
kadang aku x makan pon
haaihh .. risau juga akan terjejas air susu aku nanti
harap nya tidak lah

oh ye, jangan di tanya berat badan aku sekarang
hari ini, 8 januari; hari ke - 15 affan di lahirkan
aku rasa, tak banyak pon yang kurang
entah lah dapat turun ke tidak sebelum aku naik kerja nanti
at least aku kene kurang kan 15kg
dan memang mustahil untuk di lakukan dalam tempoh 2 bulan ini
hahahahha
berserah saje lah

hari ini cuaca panas
badan dah berpeluh macam hape
aku stop dulu lah ye
insyallah ada masa esok esok aku update lagi

adiosss
^-^

3 comments:

annapeje said...

OLOLO sian nyer icha moga tabah n moga extra sabar sbb aryan masih kecik jd dia mmg mcm baby lg tp tue la anna pon x sabar ank sulung la jd mangsa ..moga cha cpt sembuh mkn ikan haruan byk2

eiya said...

banyak bersabar weiii..
aku dlu tekanan gak sementara nk biasa dgn keadaan..anak minta didukung, dimanja tp semua tue xblh coz operate..bersabar erk insyaallah seorang ibu bkorban utk anak2 nyer pasti ada ganjaran yg terbaik..;)

♥naematulsaadahismail♥ said...

i feel u sis,,
naem pun pantang sendiri sbb mak xberapa sihat.mak tlg masak je.

nanti lama2 insha Allah aryan akan biasa dan dia akan jadi abang yang baik.
pasal susu,jgn pk -ve,pasti ada rezeki untuk affan.cuma jgn skip makan.
naem amalkan shaklee ;)

semoga akak cepat sembuh.semoga dapat bf exclusively utk affan.
ganbate ;)