February 19, 2008

:: politikus ::

smlm..ym ngan chi n chem
tujuan asl utk bincang...plan mo pg umah agus nnt
aku kate mo turun kl 7hb mlm
means 8hb aku kat kl..
pastu chem tny aku.."ko x ngundi ke cha?? "
beserta dgn icon nerd dier tuh..hampes..
aku br tingat...
mengundi..
aku dh 27 thn tis year..
skali pon aku x pnh ngundi ..
jgn kate ngundi... daftar pon tidak..
aku terpikir juge...utk ape yaaa.. ??
utk ape aku ngundi..
yes...itu tanggungjawab kite sbg seorang rakyat
x kire kat negeri mane pon ko duduk
ko kene mengundi..
tp..aku terpikir..utk ape..??
ape yg kami dpt sbg seorang rakyat bile mengundi ..
bile menyokong kerajaan..

oke laa.. tolak psl kemudahan2 yg mmg sedia ade..
mmg cukup selesa bile berada di malaysia
aku bangge jd ank malaysia
aman & damai (w/pon skrg dh x bape damai)
tidak ade bencana alam spt di indonesia
taraf hidup yg tidak begitu tg spt di spore
aku cinta malaysia
aku cinta johor

tp..bile pikir psl aku seorang penghuni kg kecil
aku jd tertanye-tanye..
kenape perlu mengundi
oke...mcm ni...
mak n bpk kawen di malaysia ..
tp...stlh bpk pencen jd askar..
diorg pindah ke singapura
dr ank yg pertame smpai ke ke-9 dilahir kan di sane
msk yg ke-10 mak pindah ke jb
sbb nye...dier takot utk melahir kan dlm kaedah bedah
jd nye dier pulang ke jb ..
mereka buka sndiri kwsn yg mmg belom ade org
redah hutan..n duduk di situ (rumah kami skrg)
thn 1976 , mak melahirkan ank ke-10
jadi..bayang kan saje...
dr thn 1976-2008, kami x dpt ape2 pon kemudahan
air ?? eletrik ?? telefon ?? .. haram tiade..

aku msh teringat..
dulu ms aku tadika..darjah 1...
aku slalu blajar pakai lilin ..
ms tuh ...kami blom mampu beli generator
kdg2...smpai jauh mlm belajar..
aku tertido..
sedar2..mak kejut..buku tulis abes terbakar kene lilin
sedih...terkilan ..
ape nk jwb dgn cikgu ..
aku x igt smpai bile kami dlm keadaan mcm tuh
kemudian, bpk beli generator kecil
yg perlu di isi minyak petrol
ms tuh petrol blom mhl mcm skrg
tp..ttp mhl juge bg kami yg idak mampu

aku masih teringat ...
kami kene mandi di perigi
perigi jauh..
sebenarnye tidak berape jauh...tp sbb takot..
aku rase jauh sgt..
bayang kan... aku kene bgn seawal 5 pagi..
utk jln kaki ke perigi ..
utk mandi ..utk ke sekolah ..
air nye...sejuk bukan main ..
rase smpai ke tulang..
tp..kami kene kuat semangat juge..
mak kate..biar kite susah..tp..kebersihan kene jage
pernah, aku tidak mau mandi
sbb sejuk nye yg melampau
lagi2 klu lps hujan
tp..abg ugut, tidak mau di hantar ke sekolah
jd nye...mandi saje smbel mengetap bibir
mungkin dr sikap bpk yg bekas askar..
kebersihan sgt penting bg dia
kdg2...kami 3 beradek *kak ziza/juli/aku* kene angkut air..
bayang kan yee, kami kene ltk kayu pnjg di atas bahu kami
di kiri kanan kayu itu, mak sangkut kan tin
tin besar utk isi air
tp...sedih sgt, bile smpai umah...
air dlm tin dh tgl separuh ..
berkocak-kocak ms kami bawa agaknye ..
berkocak-kocak smpai tumpah ..
utk isi baldi di bilik air smpai penuh..
kami kene ulang alik dr umah ke perigi lbh krg 10 kali
turun naek bukit yg x bape tinggi..tp agak penat
mak kate..kene isi smpai penuh ..
utk kegunaan harian
abg/kakak keje... mak dh x kuat..
tgl kami yg msh muda ..
jd nye..tugas kami utk isi smpai penuh ...

paling letih bila kami kene cuci kaen ..
generator yg ade, tidak kuat utk tampung washing machine
jd nye..kami kene cuci sndirik di perigi
x pon..klu mo santai..kami ke sungai
semate utk cuci kaen
letih...sangat sangat letih
kami kene angkut kaen tu yg ber besen-besen
utk di cuci
mase kering oke laa...
tp..bile dh di cuci..tuhan saje tau betape berat nye..

aku teringat,
mase kami mau ke sekolah
jarak dr umah utk ke sekolah dlm 2 km
bpk beli kan 1 motor yg di beli di spore
kami naek 3 org ..hahahah
kami bertiga, perempuan, sekolah same
seronok bile mula2 naek moto
lagi2 kak ziza sgt cantik ms tuh
semua mau ngurat dier..
kami jd bangge ..hahahahh
tp..bile mase hujan.. kami rs menanges mau ke sekolah
bayangkan...jln tnh merah, bile hujan..lecak semua
rosak jln tuh ..
dan kami..naek bertige...bayangkan saje..
dan berkali-kali kami jatuh ..
habis semua kotor baju kami..kasut kami..
habis merah baju & kasut kami...
kami blk smule dgn air mate ngadu pd mak
mak mrh...mak kate knape tak pegi saje ke sekolah ..
kami malu mak..malu nk pg dgn keadaan mcm ni
mak pukul..make kate..pg saje..
jadinya..kami pergi saje dgn baju & kasut kotor mcm tuh
hahahahha
smpai sekolah...di ejek sudah biase..
dan..akhirnye...kami buat begini....
dr umah kami sarung kan plastik di kasut..
kemudian..klu jln lecak...
kami turun dr motor..
jln kaki saje di lecak itu ..
jd nye..akak saje yg bwk motor..
dier tunggu kami di kwsn yg sudah tidak lecak...
selamat la kasut kami..n kami tidak jatuh lg
hihihihi
ape ade pade ejekan budak2... ??
yg pnting..dr drjh 1 smpai drjh 5..
3 kali penggal setahun ..
3 penggal kali dgn 5 thn
bermakne tiap kali periksa.. 15 kali aku dpt no.1
mak/bpk/akak/abg semua bangge dgn aku
ntah knape..
mungkin sbb betape ssh nye aku hidop, buat aku kuat utk blajar..
aku bangge tiap thn bwk mak ke majlis penyampaian hadiah ...
5 thn name aku di sebut, tempat pertama utk kelas pertama
indah sangat sangat
tiap kali aku amek hadiah, ketike itu juge..aku cr wajah mak
lihat dier tepuk tgn smbel ketawe..
bpk tidak dpt ikot, sbb kerja di singapura

haaaihhhh....cerite psl kesah lame ni
wat aku tersenyum sndirik..air mate juge bergenang
betape ssh nye kami idup dulu ..
betape sukar nye kami utk hadapi org ramai
tp ..kami sedih..
sehingge kini...kerajaan hanye menabur jnji pd kami
dr thn ke thn..kate nye..
tp..smpai skrg...tiade ape2..
sudah 32 thn kami di situ..
jadinya..kami kene tunggu lg berapa tahun ??
kdg2 sedih bile dgn bpk & mak ckp
"agaknye..smpai kami mati,
x merase lampu kerajaan, x merase air kerajaan"
sbb nye..smpai skrg..kami ttp gune air perigi
kami ttp gune generator..
cume bezanye...generator yg lbh berkuasa tinggi
jd, sudah bole ade eletrik sndirik
sudah tidak perlu angkut air dr perigi
sudah bole gune washing machine
tp, kdg2 generator buat hal
bile rosak memerlukan kos yg bukan sedikit
beratus ..
pernah kami tgh tgk tv..
tiba2 petir kuat menyambar..
dan .. tiba2 rumah gelap...
dan kami tau...kami kene keluar duit lg..
utk betol kn generator yg satu itu ..
tp..kami bersyukur..
cuma..kami minta...lihat lah pd kami
sblh mate pon tidak ape ..
kami juge ingin kn keadilan ..
ingin juge merase senang

jadi...utk ape aku mengundi ??
lupe kan saje
*maap..aku agak tidak puas hati*

48 comments:

mochitsuki said...

kenapa ye.. sejak akhir2 ni..
aku rasa.. cam setiap ayat2 ..
yg ko wat.. berbaur2 kesedihan ek..
pastu.. dgn ayat2 ko..
yg sgt komplet..
aku rasa.. sedih ada..
aku leh bayangkan keadaan ko..
aku leh imagine.. bile..
aku berada di tempat ko..
aku ingat.. dan aku rasa..
aku sorg jek..
yg lalui berbagai2 dugaan..
tapi.. sbnrnye..
ada org len lagi..
yg lebeh teruk dr aku..
aku sedih.. dan..
rasa cam.. nak genang jek air mata..
eceli.. kehidupan kita.. suatu ketika dulu..
dgn kehidupan dak2 sekarng..
sgt berbeza..
patut.. aku bersyukur..
dgn ape yg aku ade..
alhamdulillah..

Marllyanna said...

tak yah undi sis,,
baik undi kedai jual generator!
:)

-icha03- said...

ye ke agak sedih chi .. :( sori..
agaknye..aku emosi skit kot..
huuhuhu...
mmg laa..kdg2 aku rs..idup zaman kite lbh menghargai kehidupan.. bile kite idup ssh, kite akn lbh matang..
tol x.. ??

so...bersyukur laa.. ;)

-icha03- said...

na.. hikhikhik.. =) pndai la dier..

.::WaNiE::. said...

Cha,
kan betul aku kata, ko menulis penuh dgn keikhlasan,susah ko sedih ko org dpt rasa

Pemimpin kata, rakyat patut berterima kasih dgn apa yg kita miliki skrg, tp diaorg silap, sbenarnya diaorg yg patut berterima kasih kat kita sbb bagi dorg kaya raya, dan kita masih di sini..seperti ini.kemudahan yg kita dpt hari ini, mmg kita patut dpt..mmg itulah yg patut mereka beri..kita pilih mereka utk bekerja utk kita, utk berjasa kepada kita..so we do not need to thank them.Mereka yg patut berterima kasih utk kita. We pay for every single thing that we used. Not for free..tp dorg mkn minum, simpan ppn, pi holiday, tu sume duit rakya t.

Aku ingat aku sgt susah, dulu skolah belanja 30sen masa skolah rendah,kdg2 lebih sikit 50sen, rupa2nya ada org yg lebih susah dr family aku..sekurang2nya aku ada elektrik,aku ada air..entahlah cha.

Ko punye kes nih kalau time ni ko pi buat aduan, skrg jgak dowg kasi kemudahkan cha, nk menang punya pasal..

Es hash ei Ka Ei en said...

aku spt membace cerpen pendek :| yg sgt aku suke.. cerpen kisah dulu .. zmn 70an 80an.. dimane saat mesia blm semaju skang.. rakyat berusaha sara idup sindrik dgn bermcm cara tanpa bantuan dr org lua terutama kerajaan ..
kesah dlu yg byk memberi pengajaran iktibar dan dorongan bg mse sekarang utk majukn diri..

org slalu kate.. "no turning back!" .. sbnrnye kita perlu pndg kebelakang sbb dr situla kita nk bina idup dimase depan..

stp org punya penglaman dan pdgn sindrik.. nk mengundi ke tak nak.. memsg ade pilihan sindrikk..

mengundi satu tugas yg besar.. bkn mudah nk laksanakn.. walau ia hanya perlu dilakukan dgn memangkah sehelai kertas saje..

tp impact di ms depan sgt la besar..

pilihan di tgn kita sindrik :)

Anonymous said...

sedenyer baca kisah icha.. xsangke sampai camtu skali kepayahan yg icha lalui.. tersentuh giler..

betullaa.. kerajaan sungguh kejam bile dipikir2kan keadaan icha..

paling sede.. icha kene pikul air gune kayu letak kat bahu :(( abisla kulit d xlicin.. :-s

kasut kene balut plastik.. alahai shahdunyer icha :((

belajar gune lilin jerk? aduhh.. nak nangis baca nie..

agus igt agus dh susah.. tp kehidupan icha lg susah dr agus bile agus baca ..

apa2 pon.. dgn kesusahan itu.. dpt memberi pengertian besa dlm hidup icha..

agus xheranla.. kalo cha mmg seorg yg tabah kalo kehidupan icha camni dlu..

beruntung la sapa kawin ngan icha sb icha dh biasa idup susah.. xkan menyusahkan somi.. konpomnyer..

* aku setat susah bile bapak aku jatuh buat rumah.. terus lumpuh sampai skrg dr 14 taun dahulu:)
tp aku masih bersyukur mempunyai ibu yg tabah membesarkan anak2 nyer

MAK JASAMU AKAN KU BALAS!!! INI JANJI ANAKMU!!

-icha03- said...

aduhai..komen korang ni wat aku sebak laa...
tengs psl leh rase ape yg aku rase.. sangat2 hargai.. =)

tp..inilah kehidupan..kesukaran utk hadapi hidup tu wat aku maken tabah.. skrg ni..aku dh x kesah klu aku ssh... sbb..mende ni sume aku dh lalui waktu dulu.. =)

mochitsuki said...

sme dapat rasa..
ape yg ko rasa..
walaupon.. bukan kat tmpt ko..
at least leh share..
susah senang antara kita..
mebi.. time ko susah..
ada yg mendengar..
bile time aku susah..
hope sme leh dgr gak..
friends 4 eva k..
luv u.. :*

Anonymous said...

kite kawan sampai mati k.. janji.. :(

-icha03- said...

yup...frens 4ever.. >:D<

Es hash ei Ka Ei en said...

agus lak bkk cite sedih dia :|
da la lately ni AGus berhati tisu je..

aku slalu berpegang kpd satu perkara ni..

"kalo kita rse kita susah.. kita sedih.. kita xgembira.. org buat jahat pd kita .. KITA SET IN MIND.. di lua sne.. ade yg lbh susah dan merana dr kita.. ade yg lbh berduka dr kita .. ade yg kena teruk dr kita.. lalu kita harus bangkit.. bkn jatuh .. bkn meratapi.. kita kuatkn semngt.. demi mse dpn.. KERANA .. kita perlu yakin dan pasti .. itu sume dugaan dr tuhan.. stp dugaan pasti ade ganjaran dr NYA.. itu sudah PASTI!!!"

ade cam bg speech utk election tak :|

=)) ..

Idup generator!!! mari la kita undi generator L-)

-icha03- said...

chem.. hahaha... dlm sedey smpt wat lawak..
tp btol ko ckp tuh chem...
kite ssh..ade org lg ssh dr kite..

uncle shaq said...

amat panjang entry ni . haha .. penat baca ..

-icha03- said...

shaQ..luahan rase x puas ati.. mmg mcm tuh...
hahaha

.::WaNiE::. said...

huhuhu..sedih jek kan bile teringat kisah2 silam

-icha03- said...

wanie..mmg pon.. ssh tol idop zaman dulu...
huhuhuhuh

Fadli said...

uwaaaaaaaa sedihnya cha:((

sian ko..tapi cita ko lebih kuang aku jerk..cuma beza ko takde letrik n air paip..aku takde ayah dari kcik:( membesar ngan mak keje tanam tembakau n keje kat ladang felcra kat kampung:( adik badik seme kecik lagi masa tuh:( 2 abang aku kene serah kat makcik n atuk :( sik baik aku mak aku sanggup jaga:)

dah lah mlm td call mak aku, dia duk sorang je kat umah :(adik aku yang jaga dia dah duk asrama :( lagi lah sedih :(( nih baca cita cha lak :(( lagi tambah sedih aku :(

-icha03- said...

padli .. citer aku ni hanye utk ingatan... =) supaya kite lbh menghargai kehidupan & family .. =)

Es hash ei Ka Ei en said...

padli da tau kesian.. rajen² la blk.. jgn abes duit berjln je..aku xpe .. huehuehue dok dgn parents..

igt weh.. mak bpk kita tu la segalanye..

selagik ade kesempatan.. kita lyn dia..

jgn satu mse nnt kita xsempat nk berbakti n buat dia gumbira.. nyesal pon xgne..
:-s

mochitsuki said...

yep.. sukung chem..
selagi ada kesempatan..
selagi dia masih bersama kita..
selagi dia nak hidangkan..
makan dan minum..
selagi dia mahu tuk.. kongsi..
ape2 yg dia ada pd kita..
selagi dia mahu bergelak ketawa dgn dia..
jgn sampai.. dia tade..
dan masa tu.. rasanye..
da cukup terlambat dan terlewat..
tuk beri dia kasih sayang..
tuk beri dia.. kegembiraan..
masa tu.. masa da xde da..
walaupon kita cube tuk..
luangkan masa tuk dia masa tu..
tp.. tu pon..
belum tentu kita sempat nak jumpe dia..
aku xmo..
ape yg terjadi pada aku..
terjadi pd korg sme..
cukup la...
cukup..
cukup la.. :(

aku tersgt sedih..
pluss..
aku rasa.. sunyi.. dan..
aku rasa rindu..
rindu dgn kehadiran dia..
tapi.. da terlambat..

Anonymous said...

sudah la weii... aku dh xsanggup membaca lg sebak weii!! :((

-icha03- said...

korang..tengs sgt psl memahami ape yg aku rase...
dah laa... kite stop la bersedey-sedey ni...
moge..pengalaman aku...pengalaman korang sume leh same2 jd kan pengajaran...

hargai la org di sekeliling kite ..

sayang korang.. >:D<

indai Melissa said...

berat mata membaca kisah icha, berat lagi bahu icha yang memikul. sabar lah icha..

takpe.. icha takyah ngundi :D

tapi, macam mana kite susah skalipun, kite kena bersyukur dengan ape yang kite ade.. sebab ade yang lebih lagi susah dari kite, rata-rata yang kita tak tau.

sy dah penah balik kampung somi kat limbang, dok umah panjang seminggu, takde letrik.. guna generator. sebab minyak agak mahal, generator cuma di pasang dari jam 6ptg-10mlm. tapi memang salute nenek somi aku, dah tua masih kuat lagi. nek twun bukit, sy pun tak dapat nak kejar. itulah hidup owang susah, dah biasa berusaha & kerja keras.

itulah asam garam hidup. Allah dah tentukan sumernye. kite cuma kena redha.

Es hash ei Ka Ei en said...

aku br dpt bite L-)

kwn kita rizky..
[mungkin ade yg xkenal.. dia tu kwn rapat faiz weng,krizal..]

smlm parents rizky kena ragut.. mse tu derang ats moto.. pas peragut meragut dia tendang moto tu..mse moto tgh gerak..

bingai dan bahlol punya peragut..
da ragut pon sempat nk tendang..

tendang org tua lak tu ...

grrr marah tol aku..

skang parents rizky dlm wad..marilah kita doakn smoga mereka slmt n peragut tu dpt pembalasan

[-o<

Unknown said...

adeshhhh kowang neh...buat aku sebak lak ptg2 neh...aku biase rajen baca blog shem jekk...skali agus sound...sdih baca blog icha..mmg sdih... :((

stiap kita pnya kisah masing2.. me too.. aku xpenah delete smuanya..sbb ada masa kita perlu kenang untuk menilai blk diri kita... :)

-icha03- said...

manusia skrg maken kejam... huhuhuhu

moge parents dier kembali sehat2 ... [-o<

-icha03- said...

nieza ;) tengs psl sudi bace blog cha...
kesusahan tu sbnr nye wat cha lagik tabah.. whheewwwww

tinie.. ;) tengs sudi singgah.. pengalaman idup yg sgt berharga..

cik afeera said...

pest time bace blog kak icha... :-s sedeyhnyer :((

kejamnyer gomen :-l tp my father salu suh keje gomen :-ss cemane ni :(( berbelah bagi lak rase ati :|

kak icha mmg best lar >:D< cool jerk :* bile lar diri ni nak jadi cam kak icha ni 8-> tabah menghadapi dugaan idop 8->

Mr_Aries said...

ermm...kita mengundi nie bukan apa, kita nak bagi peluang pada satu kerajaan baru dan kita sebenarnya perlukan perubahan dan bayangkan kalau ada beribu orang macam icha tapi tak bertindak, apapun.. apa yg icha saya dah pernah rasa tapi hidup kita nie sentiasa berubah sedikit demi sedikit dengan usaha kan? Kita just ngundi sebab itu kewajipan kita dan kalau icha tak puas ati.. bantu calon yg menentang calon yg icha tak puas ati tue. Tak susah rasanya kan? :)

-icha03- said...

mars mamat ;) tengs sudi jengah sini.. kuat kn smangat saje.. pasti leh jadi tabah..

lucky ball..aceli..bkn x bertindak. tp dh byk kali wakil2 rakyat ni dtg..tp, tiade ape pon.. juz dtg utk tabur jnji.. smpai kami semua dh letih dgn jnji2 tu .. tp, cha x pnh nafi kan kewajipan mengundi.. itu mmg t/jwb kite sbg rakyat.. cuma terpulang pd individu.. ;)
aniwei..tengs ye jengah sini ;)

Es hash ei Ka Ei en said...

bkn sume wakil rakyat akan jlnkn tggungjwb dia .. :|

-icha03- said...

chem.. itu la mslh nye.. :-<

mochitsuki said...

tade idea ada.. :p

fynn jamal said...

saya baca entri ini dgn sayu.
byk yang kamu sudah tempuh, berintang segala kamu dah lalu.

faktor yang berjuta ada terlembar di naskhah2.
korupsi.
lemah pimpinan.
segala.

ini negara demokrasi, sayang.
andaikan kerajaan yang ada sangat bajingan, pangkah saja parti lain.

ini yang saya cuba katakan.
suarakan hak kamu.
jgn biar orang yang salah mimijak generasi kita.

yang penting undi kamu di kira. dibelah mana, tidak kisah.

mana mahu di cari ummar al khattab r.a lagi?
mana wujud uthman affan lagi?

bangkit, cha!
kita semua ada kisah sedih.

kalau mau jerit, saya jerit sama kamu. :)

she said...

aku ingat aku sorg tgh sedih...ade juge org yg masih bersedih & tringat kisah lama...
kenangan wlau sedih & perit tp akan sentiase diingatan :)

mochitsuki said...

aku akan bangkit..
aku tabah..
aku mo jerit juge...
aku rinduka ayyahhhh!!...
...
...

-icha03- said...

fynn.. ;) tengs sudi singgah di sini.. rasenye..klu cha jerit kuat mane pon..tiade sape yg dgr agaknye..
tp..akan ttp bangkit.. ;)

she .. seharusnya begitu lah..

Chi .. :(

she said...

mochi....saye pon same :( rindu kat arwah ayah :-<

-icha03- said...

saye pulak rindu arwah kakak..

mochitsuki said...

huk huk..

Es hash ei Ka Ei en said...

sy mo jerit jugeee...

tapi..

mo jerit apa ya... #-o

mochitsuki said...

CHem.. ko cakap aa...
"aku suke kan dia... tapi... aku malu..."
xalih2 aku cakap tu..
nape ntah :|

-icha03- said...

x phm la chi.. 8-} hahahahah

Daddy + Mummy said...
This comment has been removed by the author.
Daddy + Mummy said...

nnt aku citer zaman kanak2 aku lak.. xtau aa sedih ke x.. tp yg pasti, zaman kanak2 aku sikit pon adik2 aku (pas shanty) penah rasa.. :)

-icha03- said...

aku tunggu yus .. ;)

Edna Sinn said...

kamu punya berapa adik beradik???
kamu anak ke berapa??