July 27, 2012

:: besederhana ::





tahu ini siapa? tahu dia menangis kerana apa?

ini adalah mufti Arab Saudi
ini berlaku ketika siaran langsung
dalam program TV apabila diajukan soalan dari rakyat Somalia ::

"adakah puasa saya di terima jika;
 saya tidak bersahur dan tidak berbuka?" 


mufti berkenaan menangis dan sangat sedih
 mengenangkan nasib rakyat somalia
yang tidak mempunyai makanan untuk bersahur
apatah lagi untuk berbuka
sedang kan kita?
membazir. berlebih lebih

kadang aku tak paham dengan orang,
 yang sanggup berhabis untuk berbuka di hotel
berbuka di restoran restoran
yang memang kita tahu harga nya bukan murah
ada yang jejak rm70 - rm80 untuk seorang
makan pon bukan banyak mana
membazir sangat
haaihhh
jujur. aku tak pernah pergi
kalau ada pon aku pergi itu adalah percuma
hahahaahhahaahah
dulu aku pernah duduk serumah
dengan kawan yang kerja di syarikat pemaju
memang boleh di katakan kerap sangat dapat voucher percuma
waaah..memang muai...memang best
tapi, untuk aku keluarkan sendiri duit
jangan harap lah
baik aku beli banyak banyak makan ramai ramai kat rumah
puas hati!!
pasti habis! pasti licin!

pengalaman aku ikut program "bersamamu" oleh syarikat aku bekerja
banyak ajar aku tentang kesusahan orang lain
ada yang rumah nya tidak berlantai
ada yang rumah nya di atas air dan hanya di ikat di sebatang pokok
bayangkan, sepanjang kami di rumah itu
kami bergoyang sentiasa. huhuhuhuh
ada yang rumah nya tidak berdinding
ada yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang
ada juga yang anak anak nya semua cacat

haaihhh ..
macam macam sangat kesusahan orang
kadang sesuatu yang kita tak pernah bayangkan
kita susah, ada orang lain yang laaaagiii susah
kita menangis, ada orang yang sudah tidak mampu menangis
kita mengeluh, ada orang yang rasa sudah letih untuk mengeluh

untuk program "bersamamu" tahun ini
mungkin aku tidak dapat melibatkan diri
atas faktor faktor kesihatan
kadang rasa rugi, tapi bila fikirkan takut nanti menyusahkan orang lain
jadi nya, aku putuskan untuk tidak pergi
dengar nya, kali ini kami perlu ke perkampungan nelayan
di sedili, kota tinggi
aku tak dapat bayangkan macam mana
tapi masa meeting "bersamamu" hari tu,
menurut kata tok penghulu; memang kebanyakannya daif
aku harap tidak lah terlalu daif .. huhuhu

bersempena bulan mulia ini
marilah kita sama sama berfikir sejenak
mengenangkan saudara saudara kita yang tidak mampu
yang serba kekurangan, yang serba kedaifan
berikan sedikit kegembiraan kita kepada mereka
kalau rasa tidak tahu bagaimana
cukuplah dengan mendoakan kesejahteraan semua umat
insyallah
^-^

______________________________________________

:: penderitaan rakyat somalia ::
















:: penderitaan muslim Rohingya :: 











sampai bila ini semua akan berakhir, Tuhan?
moga di percepatkan



5 comments:

e!ya said...

Amalan yg d'tuntut d'bulan puasa..
beringat pada org yg susah dan kurang bkemampuan..b'belanja b'pada2..

.::WaNiE::. said...

tersentak hati tengok

semoga Allah limpahkan rahmat dan rezeki untuk mereka

amin.

:(

Emynz said...

Sayu jek tgk gamba gamba tu .. :|

Anonymous said...

macam sepatutnya isi sebuah blog.. bagus!!!

ella said...

oh atok aku nanges :((