October 28, 2011

:: manusia manusia ::




hari tu di kuala lumpur; dapat berborak panjang dengan adek ipar aku
macam macam cerita sehinggalah cerita dalam pejabat
di ceritakan tentang kawan kawan sekeliling yang terlalu jaga tepi kain oran
dan yang terlalu obses dengan barang barang mewah
okeh sejujurnya; aku bersyukur sebab sepanjang aku hidup 30 tahun ini,
aku tidak pernah jumpa orang sebegini. alhamdulillah
sebab kalau aku jumpa aku tak tahu macam mana aku nak handle
dan aku salute adek ipar aku sebab,
dia boleh buat bodoh dengan sikap manusia sebegitu

aku pernah bekerja di syarikat besar
dan aku sebagai orang yang bertanggungjawab untuk mengira gaji mereka,
memang selalu terkejut dengan jumlah jumlah
yang kadang kadang di luar jangkaan aku
aku tak nak cerita pasal gaji bulanan sebab dah biasa
yang luar biasa nya ialah gaji harian mereka
ada yang gaji hariannya sehari = rm50o
dan yang paling tinggi aku pernah kira ialah sehari = rm 2000
nampak macam tipu. kan?
tapi itulah hakikat nya
dan seingat aku, di situ; tidak pernah aku jumpa orang yang berlagak
tidak pernah aku jumpa orang yang perlekehkan orang lain
(dari segi dia dapat beli barang yang mewah mewah)
dan aku kadang kadang hairan kenapa orang melayu cepat lupa diri?
kenapa orang melayu suka bangga sangat bile dapat beli barang yang mewah
sudah lah gitu, di tunjuk tunjuk pula
dengan orang lain yang kau tahu dia tak mampu untuk beli
haaihh.. manusia manusia
tidak sedarkah kau satu hari nanti kau akan jatuh?
tidak sedarkah kau satu hari nanti tuhan akan uji ?
dan tidak takot kah kau satu hari nanti tuhan tarik rezeki kau?

dan aku, sejujurnya jarang untuk cemburu dengan benda benda macam ni
kalau aku cemburu selalu; mesti dah lama laki aku tinggal aku
kaannn ??aku tak kan cemburu kalau kau dapat beli handbag yang mahal
aku tak kan cemburu kalau kau dapat beli baju yang mahal
aku tak kan cemburu kalau kau mampu untuk pakai kasut yang mahal brand nya
dan oh ye..aku tak kan cemburu kalau kau kurus dan solid
hahahaahha.. lain la kalau aishah sinclair. memang aku cemburu
itu serius aku cemburu sebab dia sangat sangat cantek



hanya ada dua benda yang buat aku cemburu
satu; kalau aku tengok kau punya anak yang cerdik
contoh macam ladynoe
sungguh aku cemburu bile tengok sabrina anak nya yang comel itu
di usia setahun 8 bulan sudah kenal a-z
aku tanpa segan silu tanya dia macam mana dia didik sabrina
dan untung dia sudi untuk jawab
dan juga adik beradik darwishndarwisha
yang sungguh celik hati nya untuk hafal 30 juz al-quran ketika umur 3 tahun
menakjubkan. kan? dan jujur; aku cemburu

dua; kalau kau pakai tudung dan kau boleh menutup aurat kau dengan baik
serius aku rasa cemburu
aku selalu berdoa satu hari nanti aku akan ke arah itu
berhijab dengan betul
aku selalu meluah pada chem
entah bila aku dapat berhijab? berhijab dengan cara pakaian yang betol
insyallah. nanti. doa kan aku. ye?

contoh; macam ini

aku tiada niat untuk menyindir siapa siapa
sekiranya ada yang terasa, maafkan
tapi sungguh tiada niat
cuma nya aku geram dengan sikap orang yang suka menunjuk
tidak kasihan kah pada orang yang tidak mampu?
tidak kasihan kah pada orang yang teringin tapi tiada daya?
ini seperti juga aku mengingati diri aku
semoga aku tidak begitu
sama sama lah kita saling ingat mengingati
insyallah

7 comments:

janna said...

aku la org xmmpu tuh.hahahaha

e!ya said...

insyaallah ssuatu ari nnt niat baik ko akan tmakbul..aku support ko..

iedchan said...

Wah betui2. Secret to hapiness adalh bersyukur dgn diri sendiri kan. U pakai hijap mesti cantik. :)

-icha03- said...

janna;
bukan kau seorang
ramai lagi orang yang tak mampu tuh

aya
tenkiu
alhamdulillah

iedchan
tetamu baru di sini
tenkiu ;)
betol tu.. syukur sentiasa

(o_0) said...

jom kurus!! hari ni pakai bj yg aku rasa cantik pd aku.. tetiba jd ketat.. argghhhh!!

bila tgk org pakai keta bsr, org pakai branded, org pakai umah bsr (pakai??) berjalan luar negara sana sini n etc

mmg naluri aku xkn lari dr rasa cemburu. tp akal mula mewaraskan hati,

yg mereka semua itu barang kali berusaha keras utk itu semua. aku?? tidak berusaha.

mereka itu semua barangkali sanggup berhutang demi itu semua. aku??? tidak sanggup.

org yg mampu hidup mewah mungkin tak punya harta dari segi kasih syg, mungkin tak punya cukup masa untuk hargai org sekeliling kerana sebok mencari wang. mungkin sanggup melakukan dosa demi untuk hidup bergaya. dan yg pasti itu sudah rezeki dia.

kita tanya diri kita. tak cukup ke apa yg Allah dah bg ni? ada mak n ayah. ada suami. ada anak. ada adik beradik yg ramai. ada kerja utk dijoli sikit. ada umur yg pjg. ada cukup seluruh anggota. tdk ditimpa penyakit yg kronik²

pada aku utk sangat sangat sangat mengharukan aku sbb Allah dah kurniakan terlalu banyak! TERLALU BANYAK! Ya Allah. kadang kala aku tak layak utk itu semua. Layak ke aku dpt semua tu sdgkan aku ni blm cukup mematuhi apa yg DIA suruh. layak kah? (touching plak pepagi ni.. sob sob sob.. )

-icha03- said...

chem
setuju!
gud koment :)
tenkiu

Anonymous said...

pe da oran.. typo..typo.. hahahaha

oke.. i know.. gud komen oso.. hahaha