August 16, 2012

:: biskut oh biskut ::




dah masuk tahun ke-4 beraya bersama suami
tapi tak pernah pon terpikir nak buat biskut raya
untuk pengetahuan,
keluarga aku memang dah lama tinggalkan tradisi membakar kuih raya ni
sampai tak ingat dah berapa tahun
apa yang aku ingat
aku pernah tolong kakak2 aku bakar biskut
masa tu pon aku sekolah rendah lagi
fuhh .. dah berpuluh tahun dah

entah mana datang semangat, tahun ni nak buat
sebenarnya takde niat nak buat banyak
hanya pikir sebab tahun ni suami beraya di JB
kasihankan dia
sebab, dah macam benda wajib untuk dia
hari raya nak kena ada biskut sarang semut & mazola
sumpah. tak pernah buat kuih
lagi lagi kuih tradisional. susah sikit
pukul sampai kembang lah. apa lah
hik hik hik

untuk biskut mazola, aku mintak resepi kat kakde
sebab takot tak sama dengan yang aku google
untuk biskut sarang semut aku google
sebab aku rasa, semua sama kot
aku pernah tolong kakde buat biskut sarang semut,
so aku boleh bayangkan texture n keadaan adunan tu
tak menjadi masalah sangat lah
cuma nya, untuk mazola tu agak membimbangkan la
sebab, takde sukatan yang betul betul
kakde suruh agak agak dan minyak pon agak agak
plus, aku tak pernah rasa texture adunan tu
jadinya, untuk mazola aku main bedal..!!
berpandukan cara cara yang kakde bagi tu

kelmarin; aku buat sarang semut
semalam; aku buat mazola
fuuhhhhhh
letih la siot
walaupon di bantu kakak & anak sedara
tapi tetap rasa letih tu....
sebab dengan keadaan diri ku ini
pinggang cepat sakit
plus, pernafasan aku macam tak berapa lancar
tu yang letih tu
tapi memang aku buat satu adunan je
memang tak lah nak return 
alhamdulillah..dua dua nye jadi
yang aku rasa confirm jadi biskut sarang semut
untuk mazola aku tak berapa pasti
biarlah nanti incik suami rasa
tapi aku awal awal dah bagitahu
jangan expect yang biskut aku buat sesedap resepi mak mertuaku
hik hik hik
mane boleh lawan otai kan
jadinya, moge dia makan tu ada lah rasa juga

biskut sarang semut


biskut mazola


last one, malam ni
nak buat choc chip
tu memang kena buat sebab aku dah beli bahan
mahal pula
tak boleh tak buat
membazir je nanti

haaihhh ... baru tahu lah susah senang orang berniaga biskut raya
heran aku..
sanggup diorg buat beribu-ribu bijik gitu
aduuhhhhhhhhh
memang tak lah aku nak buat...
salute kat diorg lah..!!!

esok malam dah nak mengemas rumah
luar/dalam/anjung belum di kemas
sabtu dah mula memasak
arrgghhhh .... penat nyaaaa
moge dapat berpuasa hingga ke hujung
moge hanya ponteng sehari untuk tahun ini
insyallah. insyallah

dalam sibuk sibuk buat persiapan ni
tiba tiba hati sayu
dah dua tahun beraya di rumah orang
entah bila nak beraya di rumah sendiri
maksud aku, buat persiapan di rumah sendiri
haiih .. rindu masa awal awal kahwin
cari barang kat downtown
beli karpet buluh tu
suruh kakak buat langsir
paling tak boleh lupa, packing kerepek
sebab masa tu tak kerja, jadi boleh la dapat duit tepi
susah..senang..sedih..gembira.. haih..macam macam
moga ini tahun terakhir. moga moga
moga tahun depan dan akan datang sibuk di rumah sendiri
insyallah
^-^

kalian? dah selesai?

8 comments:

.::WaNiE::. said...

Penat kan? Sbb tu lah main tunjuk saja.. Pernah merasa la buat kuih raya xtido sampai pagi hahaha

jaNNa said...

hebaaatttttttt skrg!!!! pasti sedap tuhhhh.no worries ms masterchef!

kalo nyer nnti tahi lalat tuh byk komplen,ko sumbat ngan balang2 skalik.eleehhh.die tuh mane pnh x komplen ape pon.hahahaha.

-icha03- said...

wanie
tu laaa
niat mmg gitu
tapi pikir nak bagi laki makan
xpe lah..sesekali
penat lelah ..
:)

kakde
takde la hebat mane pon
ciiisssss
:p

haaaa...
tau pon ko..
dia mesti komplen punye
hahahaahah

Es hash ei Ka Ei en said...

hahaha..
sama la kita..
aku pon dulu² ms kecik mmg adik beradik suka buat biskut..
semua yg tradisional
maruku, gunting, loyang,semprit,mazola

tp semua tu tinggal kenangan..
last aku buat masa br kawen, aku buat cornflakes maduuu.. tu pon sbb sng.
and terpaksa pegi umah mak aku buat kat sana sbb aku xdek oven.
uhuk

ahad lps aku pegi iftar umah rahma, adik beradik aku buat kueh loyang/ros.. xdpt joinnnn..

teringin nk buat biskut gak tp blm ada oven :(

sharEna said...

rajin lg dlm preggy2 nie yerp? gigih betol. tabik larr

kite ritu buat cornflakes madu aje sbb senang giler. tu pon 1 tray rentung sbb salah suhu kihkihhhh

-icha03- said...

chem
beli la...
nanti macam2 ko bole buat tau
seronok baking ni...
ce try beli satuuuuu

shareena
tu laa..
ntah la kenape rajin sgt
dulu punye la pemalas...
hahaha
mcm mane bole rentung...??
sedapnye cornflakes tuh..
fuuuuuuuuuhhhh

afni+hafiz=dani said...

sarang semut tu paling jadi idaman. sedap tuuuu =D

Myn said...


rajinnnn waaahhh ,haaha tapi best an buat ngn adik beradik,

post sini sebalang *lol*