August 15, 2012

:: kembali gemuk ::




aku rasa, benda pertama yang setiap perempuan akan fikir
bila disahkan mengandung ialah
ermm ... "habislah bentuk fizikal kita akan berubah"
tak banyak, sikit mesti berubah punyeee
masa mula mula aku ngandungkan aryan
itu juga adalah benda pertama yang aku fikir
lagi lagi masa tu baru sebulan melayari alam perkahwinan
sekelip mata fizikal berubah
sekelip mata semua berubah
lupakan baju baju masa bujang
lupakan seluar seluar yang kecil size nya
lupakan lupakan lupakan

masa aku kahwin, berat aku hanya 50kg
dan aku dah selesa dengan bentuk badan aku
plus, incik suami juga suka
ngam ngam 9 bulan lebih aku mengandungkan aryan
berat aku naik mendadak cecah 82.5kg
bravooooooooooo...!!!
ape aku rasa? ermm..kecewa dengan diri sendiri
sebab aku makan tak kira apa
alasan; mengandung...!!!
suami aku pulak jenis tak kesah untuk makan
(hanya bila mengandung lah)
dia akan layan segala jenis makanan yang aku nak
berat yang dibenarkan untuk naik (ketika hamil) hanyalah 10kg - 15kg
tapi..aku?? 32.5kg???
gile ke???

lepas aku bersalin, berat aku turun banyak juga
dalam 2+ kg gitu
dan sepanjang lebih kurang 2 tahun lepas bersalin
aku hidup dengan berat badan
yang tak lari lari dengan angka "6" di hadapannya
sedih. benci. kecewa
pernah juga aku turun berat badan sebab masa tu aku BF
aku berjaya sarung balik jeans topshop aku
(guna ukuran jeans ini sebab itu size yang paling kecil + skinny = 25)
tapi berat aku macam yoyo
kejap naik kejap turun
aku fedap
pernah aku ngadap depan cermin
dan marah marah dekat muka sendiri
sebab benci betol tengok..!!!
(saiko!!!)

sampai lah masa aku kerja di JB
dan kembali aktif berinternet
google sana..google sini
dan aku jumpa kaedah diet atkins
aku jenis yang gigih sebenarnya untuk capai berat ideal
aku cuba untuk 2 bulan lebih
dan aku memang berjaya
buktinya, aku berjaya sarung semule jeans topshop aku
seronok beb!!! sebab usaha kita berhasil
tapi itulah. tak lama
sebabnya, aku disahkan hamil lagi
hahahahahhahahah
pernah juga orang cakap, "penat2 diet last2 ngandung lagi"
kaannn ??
but its okay
sekurang-kurang nya aku sudah tahu cara nya

dan untuk yang kali ini
aku cuba untuk beragak-agak bab makan
tapi tak ada lah sampai aku sekat makan aku
mungkin akan cuba untuk kurang kan
macam aku cakap, sekarang aku 66kg
dan sekarang aku hamil 5 bulan
aku punya lagi 4 bulan lebih untuk melahirkan
purata, aku letak sebulan aku naik 2kg
(lagi kurang lagi bagus)
jadi aku berharap by the time, berat aku tidak lebih dari 70-75kg
aku harap. laahh

aku juga janji dalam diri
yang aku akan cuba jaga badan masa berpantang
dan semestinya diet atkins tidak dibenarkan
sebab aku mahu menyusu badan sepenuhnya
dan atkins diharamkan untuk ibu yang menyusu badan
mungkin aku lebih menjaga pemakanan. kot
sebab kalau aku kurangkan makan, macam mana nak menyusu badan?
kaannnn ??
tapi aku percaya, lebih banyak kau menyusu badan
lebih banyak berat badan kau turun
insyallah

aku sekarang, sedang mencari cari petua
atau corak pemakanan ketika berpantang
yang sihat dan tidak menggemukkan
dan kalau ada rezeki aku bersalin normal
boleh lah aku pakai korset ketat ketat
hahahahahahha
kalau korang ada tips
mari share!!!
^-^

_____________________________________

:: kronologi ::

masa kahwin - 2009 

lepas kahwin  - 2009

masa kandungan 8 bulan - 2010

lepas bersalin - mac 2010

hari raya - 2010
(kurus sebab aktif BF)

aryan setahun - mac 2011
(naik semula sebab dah kurang BF)

tak ingat - tapi 2011

pon tak ingat - still 2011

ini juga - 2011


:: selepas diet atkins ::
(oct 2011 - awal mar 2012)




 semoga berjaya kurus kembali
lepas bersalin yang kedua ini
insyallah

jadi
mari lah share ye
if ada tips apa apa
masa berpantang
^-^

9 comments:

Es hash ei Ka Ei en said...

dulu masa aku berpantang
eermm aku tak igt dah apa aku makan.

hahahahahahahaha

anyway, amalkan makan kurma yg banyak waktu mengandung dan dlm tempoh berpantang.

khasiat kurma sgt la terbaekkkkkkk
sunnah nabi pon.

kurma memberi tenaga,
instead ko beria makan sbb alasan mengandung nk kn energy,
so kurmalah yg terbaek.
mengenyangkan
menyihatkan

dannn insyaAllah susu pon akan byk so xperlu sgt la ko nk mkn byk benda lain.

waktu mengandung dan berpantang elok amalkan kurma rhotab. kurma lembut.

kalo ada lebih duit belilah kurma ajwa(nabi). kurma ajwa ni memang mahal. tapiii sedapppp..

-saya yang suka kurma-

Es hash ei Ka Ei en said...

http://myibrah.com/khasiat-kurma-pada-ibu-mengandung

-icha03- said...

chem
tengs a lot
aku selalu cuba utk makan kurma
tapi ntah kenape tak bole
tapi since ko dah cakap mcm ni
insyallah
aku cuba lagi
mana nk carik kurma rhotab & ajwa tu?
seingat aku,
ella pnh bg aku kurma nabi tu
mase dia keje kt jeddah dulu
aku bg kt aryan..
tapi tu la..
kesian aryan, dia pon x mkn..
mebi sbb aku x mkn mase ngandung kan dia..
nanti aku nak ajar anak2 aku mkn kurma lah
sebab memang dah tau kebaikannya..
kaann

mochitsuki said...

Bf jek jawapannye..
woiii.. aku bizi la..
update blog pon xde masa..
aku bukan silent reader..
tapi.. sbb cha suh baca blog..
baru kesempatan nak baca..
kalo x.. haihh..
bizi.. bizi.. bizi..
*campak fail cokelat*
malas nak hadappp

Es hash ei Ka Ei en said...

pegawai mmg bizi kan chi..
hehehehe

kat kl ni ada jual kurma rhotab tu ada satu kedai dkt area restoren yusof haslam kat umah sentul
tapiiiii dia hanya bukak kedai masa ramadhan je..

macam² kurma adaaaa..

kalo aku nk tlg beli pon tinggal esok je la.. hikss

.::WaNiE::. said...

aku xde rahsia nak kurus er er er


tp boleh ko bagi aku tips nak naikkan badan??

huuhuhuh

sharEna said...

tahniah preggy lg =)

kite tgh usaha tp xde rezeki lagi. anak kita yg sulung sebaya rasanya. tp anak kite girl hihi

nak jugak bb 2013 huhu...

Anonymous said...

beselaaa.. dah kurus HARUSLAAAA ngandung balikk.. hikhik..

-icha03- said...

mochi
alahai..
siannyeeee....
sabar yee...
file coklat..
hik hik hik..
sadis betol

chem
tengs for the info yee
best betol dpt tau ni

wanie
makan makan makan
hahahahaha

sharena
hihihih
insyallah
ade la nanti
ape pon, tengs singgah sini
:)

incik
gedik
huh..!!!!