August 2, 2012

:: puding karamel ::



elooo ...
dah masuk hari ke-13 kita berpuasa
Alhamdulillah
lebih kurang lagi separuh bulan tamat lah ramadan
entah kan jumpa lagi, entah kan tidak
moga diberi kesempatan

dah lama x memasak atau membuat kek atau pon kuih
masa sangat lah tidak mengizinkan
kalau surirumah sepenuh masa
insyallah, gigih juga la kan
kalau bekerja macam ni, sampai rumah dah ngam2 time buka puasa
kalau terawal pon dalam 20 minit je pon
kalau weekend pula, dah 2 kali weekend ni adek beradek datang buka
masing masing mesti bawak makanan sendiri
orang di rumah sedia nasi dan air saja
jadinya, pon tak berkesempatan memasak
nanti banyak sangat juadah. pembaziran

jadinya, nak tak nak, buat juga lah sesuatu time weekdays
aku baru mula kan semalam
tapi aku cuma akan pilih juadah ringkas saja
iaitu "dessert"
aku buat time lepas sahur. then boleh makan time buka

yang paling mudah ialah; jenis jenis puding
semalam aku buat "puding karamel"
yang paling mudah la kan
Alhamdulillah. jadi. sekejap saje selesai masa berbuka
aku kurang suka puding karamel sebab ade bau telur
tapi bapak aku suka
hampir suku loyang dia selesaikan
beri jiran suku loyang
dan selebihnya, kami makan anak beranak

ini adalah kali kedua aku buat puding karamel
yang kali pertama, aku tak tahu la mana silap
tapi aku memang ikut resepi la
cuma nya, memang ada sikit macam tak logik tengok resepi tu
sebabnya, guna telur 10 biji dan juga ada guna tepung jagung
dah memang la puding tu jadi keras kan?
sebab patutnya puding karamel ni mesti la lembut selembut-lembut nya
jadi nya, percubaan kali pertama. FAIL..!!!
so..this is the second time
dan aku boleh cakap. PASS..!!!
yeaaayyy....
^-^

ini bukan gambar karamel aku
maklum lah..sd card kecik
asek2 full
malas la nak snap
tapi lebih kurang begini la
ewaaahhh ...

UPDATE ::

resepi puding karamel

puding
5 biji telur
satu tin susu cair (400ml)
150ml air biasa
4 sudu besar gula
1 sudu kecil esen vanila

karamel
5 sudu besar gula
2 sudu besar air

cara cara

- sediakan karamel@gula hangus
masukkan gula dan air dlm kuali. hanguskan hingga keperangan
tuang terus dalam loyang. sejukkan
(tapi: aku tak buat dalam kuali. aku terus panas kan loyang tu atas api)

- dalam mangkuk, satukan semua bahan puding
kacau perlahan jangan sampai berbuih
cukup sekadar pecah kuning telur dan sebati
kemudian tapiskan dan tuang dalam loyang karamel

- kukus selama 45min atau hingga masak.
atau di kukus dalam oven dengan cara waterbath
(tutup loyang dengan aluminium foil & masak
selama 45-50 minit dengan suhu 180C

- sejukkan. Kemudian terbalikkan.
potong dan hidangkan. (Atau simpan dalam fridge)
makan sejuk sejuk sedap.

selamat mencuba incik wanie


-------------------------------------

tadi pagi aku ada buat juga dessert
tapi esok lah aku share ye
entah la jadi entah kan tidak
tapi aku sudah ikut sejujur-jujurnya resepi
tengok la nanti macam mana
^-^

kalian?
mari lah share!
hiikksss

11 comments:

Es hash ei Ka Ei en said...

aku pon xminat sbb dgr telur yg banyakkkkk tu ..

hahahaha..

aku tgh buntu ni
minggu ni blk kg zam..
so semua kena bwk juadah sbb nk berbuka ramai² sabtu tu.
since kitorg grk pon dah sabtu kan.
kena standby juadah dr rumah.
sebab rumah kg tu kalo blk sekali sekala ni la akibatnya semua kena beli.. hahahah sebab rumahkan kosong.

so aku terpikir nk suruh mak aku buatkan dendeng.

then now tgh pk apa pulak yg aku nk buat ... dessert dah ada org book..
ayam dah ada, ikan dah ada, sayur dah ada.. kueh pon dah ada.. almost complete..


helpppp idea plisss..

-icha03- said...

waaahh...
dah macam semua complete
nk bawak ape je lagi...
tp oke apee ko bwk daging tu..
waaahhh
sedap nyeeeeeeeeeeeee

Es hash ei Ka Ei en said...

itula.. tp cam daging je satu je?
ok ke :-s

tp tu mak aku yg msk..
mmg la aku plan tlg.
tp kira cam xbest lak xbwk satu yg aku original msk.

idea idea idea..

kot ko ada ternmpk memana yg mudah dan menyelerakan whatsapp tauuu..

.::WaNiE::. said...

cha,

mana resipi dan cara buatnye sekali??? hahahha


aku kalau nak makan puding ni tgk2 dulu kalau jenis keras aku xsuke


sedapnye dendeng

.::WaNiE::. said...

shem,

ko masak la makanan yg ringan2 pulak bihup sup ke, soto ke, laksa ke.

-icha03- said...

wanie
mau ke??
oke..
jap lagi aku update ye
ni mmg lembut wehh
plus sgt senang..!!

chem
oke deh
nnt aku bg tau
aku usha2 kan yeee

e!ya said...

aku selalu buat gak coz feberet myhnd..tp telur aku hanya guna 4biji tuk 1adunan..rase tetap sedap ;), klu byk sgt hanyir..nk mkn pon xbest..

Myn said...

tadek desert sebab en daud tak berapa suke bwahha. tapi caramel tu ma fav. nak try ah nanti :D

-icha03- said...

aya
tu la kan...
nnt kembang je tekak
ni pon aku mkn satu slice je

mynz
oh ye ke...
mat salleh sll mkn salad je
hik hikh ik
nnt da jadik bagi tau..!!
wassap..!!
hahahhahah

.::WaNiE::. said...

cha !! sangat2 terima kasih

ni jenis yg lembut kan? bukan yg ada guna kastard kan kan kan

nak try nak try nak try !

-icha03- said...

ha ah..
sangat sangat lembut
melt di lidah

try dan share oke
:)